De geboorte van Habaja? Pak een pint, hier komt het!
Habaja, mannekes, dat gaat over ons drie: Tom, Bart en Stefaan. Drie vaders en al jaren trouwe en hevige supporters aan de zijlijn van KZ Dentergem, waar onze kinderen zich uitleven in hun favoriete sport. Het is daar, aan de zijlijn van die voetbalclub, dat we elkaar leerden kennen. Initieel met wat oppervlakkig gekeuvel over voetbal, maar al vlug aangevuld met de nodige grappen en grollen. Het klikte meteen en het duurde dan ook niet lang voordat we ontdekten dat we meer gemeen hadden dan enkel ons enthousiasme voor onze voetballende kinderen: namelijk een passie voor bier en de unieke en veelzijdige Belgische biercultuur in het bijzonder. De gesprekken verschoven regelmatig van voetbal naar bier. We spraken over de bieren die we hadden geproefd, onze favoriete brouwerijen, en de smaken die we het meest konden waarderen.
Niettegenstaande de vele bieren die we in al die jaren al proefden, kwamen we tot de vaststelling dat er eigenlijk geen enkel bier voldeed aan al onze verwachtingen: vol van smaak, maar niet te bitter en zeker niet te hoppig, helder en goed gebalanceerd, met een alcoholpercentage ergens tussen een gewone frisse pint en een stevige Duvel. Een echt lekker bier, met een hoge doordrinkbaarheid, kwaliteitsvol en met zorg en passie gebrouwen... Een bier dat ons alle drie echt kon bekoren was blijkbaar niet te vinden.
Het begin van Habaja
"Waarom beginnen we niet gewoon zelf?" stelde Tom op een dag voor. Het idee was al eerder in zijn hoofd opgekomen, maar nu het hardop werd uitgesproken, voelde het als heel vanzelfsprekend. Als we echt een bier willen dat voldoet aan onze verwachtingen, dan moeten we het maar zelf op de markt brengen.
"Habaja! Waarom ook niet?" reageerden Bart en Stefaan. En zo begonnen we vol enthousiasme. We zouden ons niet laten leiden door trends of commerciële druk. Ons bier moest een weerspiegeling zijn van onze eigen smaak en passie. Het moest simpelweg goed zijn. Na enkele brainstormsessies (en vooral vele bierproefsessies) bleek al snel dat de naam niks anders dan 'Habaja' kon zijn. Bijna symbolisch, als teken van ons enthousiasme en vastberadenheid!
Van idee naar uitvoering
Elk van ons had een stem in het proces en al snel werd duidelijk: waarom ons beperken tot één bier? Nee, verdorie, we zouden twee bieren maken die elkaar aanvulden!
'Habaja Blond', dat moest fris, toegankelijk en tegelijkertijd smaakvol zijn. Een bier met een zachte moutbasis, wat je kan drinken op een zonnige dag en dat tegelijkertijd ook de echte bierliefhebber kon bekoren.
Dan 'Habaja Bruin'. Het donkere broertje van Blond. Dat moest een dieper, rijker bier worden, met tonen van karamel, chocolade en een lichte toets van koffie. Een bier voor op lange, gezellige avonden met roemrijke verhalen. Vol van smaak en net als de 'Habaja Blond' mooi in balans.
Na weken van experimenteren en proeven, hadden we de recepten voor onze eerste bieren klaar. Dit waren de bieren waar we van droomden. Ze zelf brouwen was een optie, maar met de beperkte ervaring die we daar in hadden, werd al vlug beslist om hiervoor een beroep te doen op echte vakmannen. En zo kwamen we terecht bij BeerSelect. Zij konden ons op basis van hun jarenlange ervaring overtuigen dat zij de constante kwaliteit waar wij naar op zoek waren ook effectief konden garanderen.
De toekomst van Habaja
We zijn overtuigd van ons bier, net zoals we er van overtuigd zijn dat wie er van drinkt de zorg en de aandacht die we in elk glas Habaja Blond en Habaja Bruin hebben gestoken, zeker zal waarderen. In de toekomst willen we vooral trouw blijven aan onze oorspronkelijke visie: bieren maken die we zelf graag drinken. Alles kan, maar niks moet. Habaja is niet zomaar een biermerk; het is ons symbool van passie, enthousiasme en de durf om je ideeën te realiseren.